Blogi

Laskutelineen asennonosoittaja

Share |

Torstai 21.11.2019 - Reino Myllymäki


Sisäänvedettävä laskuteline oli vielä 1940-luvun alussakin lentokoneissa uusi asia, esimerkiksi 1930-luvulla Ilmavoimille hankituissa hävittäjäkoneissa ei sellaisia ollut. Laskutelineen vetäminen siiven sisään vähensi ilmanvastusta niin paljon, että se muodostui 1940-luvulla standardiratkaisuksi. Kuitenkin edelleen koulu- ja harjoituskoneissa oli kiinteä laskuteline, joten Myrsky saattoi uudelle ohjaajalle olla ensimminen lentokonetyyppi, jossa laskuteline oli lentoonlähdön jälkeen vedettävä sisään ja laskeuduttaessa työnnettävä ulos.

Myrskyssä oli varoitusmekanismeja, joilla pyrittiin eliminoimaan mahdollisuus laskeutua laskutelineet ylhäällä. Kaasuvivuston yhteydessä oli kytkin, joka laittoi summerin soimaan, mikäli laskutelineet olivat ylhäällä ja moottori tyhjäkäynnillä.

Lisäksi oli mekaaninen laskutelineen asennonosoitin. Laskutelineeltä ja laskusiivekkeeltä johdettiin mekaanisesti tieto ohjaamoon kojelaudan oikealle puolelle tieto laskutelineen asennosta erityiseen asennonosoittimeen.

MY-14_liikuttajakoneisto_ennen_jalkeen_960x1280.jpg

MY-14:n alkuperäinen asennonosoittajan mekanismi oli suurelta osin säilynyt, joskin teräsosat olivat ruosteessa. Puuttuva laakeripesä ja ketjupyörät löytyivät Ilmavoimamuseon varastoista, lisäksi MY-5:n runkosta toinen laakeripesä.

Asennonosoitin_paalta_ja_sisalta_960x540.jpg

Asennonosoitin_edesta_ja_takaa_960x540.jpg

Varsinainen asennonosoitin puhdistettiin, vahattiin ja rasvattiin sekä sille tehtiin uusi kiinnitysjalka piirustuksen mukaan. Teräsosat lasikuulapuhallettiin ja puhdistettiin fosforihapolla. Laakeripesät puhdistettiin liuotinpesuaineella ja oksaalihapolla sekä öljyttiin. Alkuperäisen säästyneen vaijeriliittimen jatkoksi tehtiin kolme uutta liitintä ja kuoret vaijereille tehty Ilmavoimamuseon varastoista löytyneestä aihiosta.

Asennonosoittimen_liitin_alkuperainen_ja_uusi_960x540.jpg

Alkuperäinen vaijeri oli 2,5 mm vahvuista, uusi vaijeri tehtiin vastaavasta mutta 3 mm paksuisesta alkuperäisten piirustusten mukaan. Liittimet ja niiden messinkiset sisäosat juotettiin piirustusten mukaan sekä käsiteltiin sinkkisprayllä.

Asennonosoittimen_vaijereiden_asennus_960x540.jpg

Osoittautui, ettei alkuperäinen asennuspiirustus pitänyt paikkaansa, jolloin asennuksessa jouduttiin turvautumaan Valtion Lentokonetehtaan valokuviin. Vaijerien suojakuoret sidottiin runkoon ja toisiinsa valokuvan mukaisesti nahkanauhalla ja messinkipannalla.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini