Blogi
MY-14:n rungon maalausMaanantai 4.11.2024 - Antti Lappalainen Rungon pintavaneri pohjamaalattiin telalla kolmeen kertaan Futura 3 -maalilla, joista viimeiseen kerrokseen tuli noin 5 % alumiinijauhetta. Eturungon verhoilupellit pohjamaalattiin ruiskulla Beckers System Washprimer RD-020-1014 -pohjamaalilla sekä pintamaalattiin sisäpuolelta Temalac FD 80 -maalilla RAL 7005 -sävyyn. Ensimmäinen pintamaali rungon ulkopintaan oli itärintamakeltainen runkonauha sekä NACA-rengas, joka maalattiin kiiltävällä Futura 90 -maalilla kolmeen kertaan riittävän peiton aikaansaamiseksi. Seuraavaksi maalattiin alapuolen vaneripintojen sininen sekä yläpintojen vihreä Teknosynt Combi 50 -maaleilla. Yläpinnan vihreän ensimmäinen kerros välihiottiin ja maalattiin toiseen kertaan. Tämän jälkeen maalattiin vaneripintoihin mustat alueet. VL:n ohjeen mukaisesti mustaa ruiskutettiin yksi kerros. Ensin värirajat ruiskumaalattiin pienellä paineella, jotta sumurajat olisivat mahdollisimman terävät, sekä sen jälkeen alueiden täyttömaalaus. VL Humun siivekkeen korjaustöiden ohessa paljastui alkuperäistä maalipintaa, joista saatiin himmennetyn kansallisuustunnuksen harmaa sävy. Harmaa sävy sekoitettiin käyttäen pohjana Teknosynt Combi 50 -maalia, joka oli sävytetty vastaamaan RAL 7030 -väriä. Tämän jälkeen maalattiin hakaristin sininen täyskiiltävällä Teknosynt 90 -maalilla. MY-14:n ilma-alustunnus maalattiin käyttämällä valmista fonttia pienin korjauksin, joka vastasi Suomen Standardisoimisliiton Z.I.1-mallia. Fontin avulla tulostettiin sapluuna, jonka avulla teksti teipattiin runkoon ja maalattiin. Seuraavaksi takarunko suojattiin ja eturungon pellit maalattiin kauttaaltaan metallipintojen vihreällä tai mustalla riippuen siitä, miten ne asettuivat maalauskaaviossa. Pellit olivat jo aikaisemmin maalattu em. Beckers-korroosiosuojamaalilla sekä alkuperäistä kirkkaan vihreää väriä jäljittelevällä Teknosynt-maalilla. Vihreät välihiottiin ja maalattiin toiseen kertaan ja lopuksi kokonaan mustaksi jäävät paneelit suojattiin ja vihreän osuuden päälle maalattiin mustalla värirajat ja täytemaalattiin mustat osuudet. Koneen ohjemerkintöjä varten CAD-ohjelmalla suunniteltiin alkuperäisten referenssien mukaan oikeanmallinen fontti, joista koostettiin ohjeteksti ja ne laserleikattiin paksulle kartongille. Alkuperäisten mallien mukaan ohjetekstit ovat maalattu jollain kangastullolla tai muuten töpöttämällä, jolloin tekstien maali on paksu ja pinnassa nähtävissä selkeä tekstuuri. Kokeilimme erilaisia menetelmiä aina ruiskumaalauksesta superloniin ja parhaaksi osoittautui pieni huopatela. Viimeiseksi maalattiin vasemmalle kyljelle ensiapupakkauksen paikkaa merkkaava punainen risti valkoiselle pohjalle. Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, IVM |
|
5.11.2024 18.57
Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo
Tällä hetkellä merkintämaalaukset on vielä kesken. Noiden lisäksi puuttuu mm. yksilötunnukset irto-osista, luukkusalpojen merkkivärit ja syöksypommitusviivat |
5.11.2024 20.19
Antti Lappalainen
Kiitokset. Kuten Mika jo totesi, niin merkintämaalauksia tehdään vielä loppuun. |
Hienolta näyttää. Hienoa työtä.
Eikös ensiapu pakkauksen luukun paikkaa osoittanut vielä jonkin värinen pieni, lyhyt nuoli?? Luukku kun jää kansallisuus tunnuksen valkoisen värin alle Nuoli oli punaisen ristin merkin alapuolella ja huonolaatuisissa valokuvissa näkyy pienenä "tahrana" siinä kohtaa.