Blogi

Kurkistus kulissien taakse

Share |

Sunnuntai 1.2.2015 - Reino Myllymäki


Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatkalla 31.1.2015 Keski-Suomen Ilmailumuseon pienoismallitapahtumaan oli mukana VL Myrsky II -projektin esittelypöytä. Tarkoitus oli myös tuoda mukana MY-9:n takarungon pätkä mutta sitä ei oltu vielä irrotettu muusta rungosta, vaikka sahauskohdat oli jo merkitty. Kun Mattikaan (Patteri) ei tarttunut sahaan, legendaarinen VL Myrskyn putkirungon poikkisahausvideo jäi kuvaamatta.

Silti oli hauska päästä kurkistamaan kulissien taakse myös Keski-Suomen Ilmailumuseossa, jonka vastuulle kuuluvat juuri metalliosat, kuten runko ja moottori. MY-14:ään tuleva Pratt & Whitney R-1830 S1C3-G Twin Wasp -moottori on jo kuljetettu Suomen Ilmailumuseon varastoista Tikkakoskelle mutta MY-14:n hiekkapuhallettu ja koneharmaaksi pohjamaalattu putkirunko moottoripukkeineen odottaa vielä Vantaalla kuljetusta.

my-9_runko_ja_osia_2015-01-31.jpg

Kaikkia kolmea Myrskyn runkoa on purettu Keski-Suomen Ilmailumuseon entisöintipajalla ja irrotettuja osia on lajiteltu sen mukaan, mistä koneesta (MY-5, MY-9 vai MY-14) ne ovat peräisin. Jokainen Hylyistä Helmiksi -näyttelyssä käynyt tietää, että MY-5:n ruosteisessa rungossa on vielä paljon pienosia kiinni ja sama tilanne on MY-9:ssä. Vain MY-14 on ehditty purkaa kokonaan hiekkapuhaltamista varten.

Metallirakenteisten pienosien osalta entisöinnin lähtötilanne on parantunut koko ajan. Alunperin puutelistan pituudeksi arveltiin 95 % kaikista osista ja viimeksi on puhuttu 80 %:sta. Aika näyttää, mitä kaikkea löytyy, kun kaikkien kolmen rungon osat ja muualta löydetyt irto-osat inventoidaan. Näyttää myös mahdolliselta, että jokin alkuperäinen puuosa saadaan MY-14:ään. Ainakin MY-9:n astinkolo luukkuineen näytti niin hyvältä, että tuosta saattaisi saada osan MY-14:ään, varsinkin kun ei olla tekemässä lentävää yksilöä.

myrskyn_astinkolo_2015-01-31.jpg

Keski-Suomen entisöintiryhmä on järjestänyt myös työpiirustukset oman vastuualueensa osalta esimerkillisesti. Näyttää siltä, että entisöintityöt Tikkakoskella ovat asiantuntevissa käsissä.

myrskyn_piirustukset_2015-01-31.jpg

Mihin sitä poikkisahattua MY-9:n rungon pätkää tarvitaan? No, itse asiassa jokainen kolmesta rungosta on vahingoittunut pyrstön etupuolelta. MY-14:n runko meni suorastaan poikki, kun MY-41 ajoi sen päälle Porissa. MY-14:n rungon molemmat "puoliskot" ovat kyllä tallella mutta perärungon saaminen mittoihinsa edellyttää pyrstön jigin tekemistä. Vain MY-9:n pyrstö on niin hyvin säilynyt, että sen pohjalta saadaan tehtyä jigi.

Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, VL Myrsky


Kommentit

20.9.2017 22:25  Antti

Hei,
Jos alkuperäistä puuosa kaipaatte, niin minulta löytyy Myrsky II:n lisäpolttoainesäiliö myytävänä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini