Blogi
MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 6Lauantai 8.10.2016 - Reino Myllymäki VL Myrskyn kannuspyörä on sisään vedettävä. Kannuspyörää ei kuitenkaan vedetä sisään perärungon sisään suoraan erilaisten vaijerien ym. rakenteiden keskelle, vaan sille on tehty kevytmetallista erityinen kotelo.
Pyrstön korjauksesta on jäljellä vielä vaijeritöitä... |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14 |
|
10.10.2016 19.46
Reino Myllymäki
Näin taitaa olla. Vastattu tarkemmin historiakysymyksissä. |
10.10.2016 20.25
Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo
Kuvassa näkyvä maalamaton akseli ja vipuvarren osa eivät ole Myrskyn osia, vaan korvaavat asennusvaiheessa puuttuvia kääntömekanismin osia, joihin kuuluvat kierukkaruuvi ja ratas, kulmavaihde sekä ketjupyörä. Mekanismiin kuuluu monimutkaisia koneistettuja ja valettuja osia, joiden teettämisestä tai pois jättämisestä ei ole vielä tehty päätöstä. Mekanismilta lähtee pitkä ketju ohjaamon suuntaan, jossa on sähkömoottori, joka käyttää kannuksen sisäänvedon lisäksi myös päälaskutelinettä ja laskusiivekettä. |
11.10.2016 9.43
Heikki Vilhunen
Ovatko tuonaikaiset (40-luvun) hitsaustyöt putkirungon ja vaikkapa tuon kannuspyörän rakenteen osalta tehty kaasulla hitsaten? |
11.10.2016 14.24
Reino Myllymäki
Kyllä, kaikki VL Myrskyn hitsisaumat ovat kaasulla hitsattuja. Valtion Lentokonetehtaalta lähetettiin vasta 1944 ensimmäinen hitsaaja sähköhitsauskurssille ESABille Ruotsiin. |
15.10.2016 23.45
Heikki Vilhunen
Kiitokset Reinolle vastauksesta. |
Ilmeisesti sähkömoottori on pyörittänyt näkyvää akselia ja nivelletty vipuvarsi kääntänyt kannuspyörää sisään päin? Näinkö mekanismi toimi?