Blogi

MY-14:n pyrstön korjaukset, osa 7

Share |

Maanantai 17.10.2016 - Reino Myllymäki


VL Myrskyn ohjaaminen ja trimmaaminen tehdään suurelta osin vaijerien avulla. Vaijereilla käännetään sivu- ja korkeusperäsimiä, trimmilaippoja sekä kannuksen ohjausta ja kytkentää. Muun muassa.

Useimmat Myrskyn ohjausvaijereista puuttuivat tai olivat ruostuneet pilalle. Vain ohjaussauvan keinuvivussa olleet pätkät silmukkaruuveineen olivat käyttökelpoisia. Onneksi kaikkien vaijereiden piirustukset olivat säilyneet.

MY-14_Pleissaukset_tyokalut_720x405.jpg

Pleissattuja vaijereita, joista ylempi on varmistettu ja alemman varmistaminen on kesken, sekä pleissauksen työkalut.

Uudet vaijerit tehtiin pleissaamalla alkuperäisen mallin ja/tai piirustusten mukaan. Lähtökohtina käytettiin vanhoja leko-vaijereita, sillä niiden pleissaaminen osoittautui helpommaksi kuin uusien kauppalaatuisten vaijerien.

MY-14_Kannuksen_kytkin_720x405.jpg

Kannuspyörän kytkin.

MY-14_Kannuksen_kytkin_lapivienteineen_A_720x405.jpg

Kannuspyörän kytkinvaijeri läpivienteineen.

Tarvittavat koussit ja jännelukot löytyivät museon varastoista. Ne ovat kaikki alkuperäisosia, joskin osa niistä eroaa malliltaan Myrskyn alkuperäisosista.

MY-14_Sivuperasinvaijerin_rissat_720x405.jpg

Sivuperäsimen rissat.

Myös piirustuksia ja mallikappaleita tarvittiin mm. kannuksen vaijereiden sandumien ja lenkkien päissä olevien holkkien tekoon.

Kuvat: Ilmavoimamuseo.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini