Blogi

MY-14:n ohjaussauva

Share |

Torstai 6.7.2017 - Reino Myllymäki


MY-14:n alkuperäinen ohjaussauva on kadonnut, rungossa olivat jäljellä vain keinuvipu, välitangot, tyvi ja sähköjohdot. Osat olivat ruostuneet, mutta liukulaakeripinnat olivat onneksi hyvässä kunnossa.

VL_Myrsky_ohjaussauva_Jami_2015_720x405.jpg

VL Myrskyn ohjaussauva ja pommiripustin näytteillä Myrskyn osastolla Jämijärvellä heinäkuussa 2015. Kuva: Reino Myllymäki.

Suomen Ilmavoimamuseolla oli kaksi vajaakuntoista VL Myrskyn ohjaussauvaa, josta toista on joskus entisöity virheellisesti. Yhdistelemällä näistä saatiin ohjaussauva entisöitävään koneeseen.

Sauvan bakeliittikansi otettiin väärin entisöidystä sauvasta, laukaisunasta löytyi museon varastosta. Sauvassa kiinni oleva tyvikappale todettiin parempikuntoiseksi kuin MY-14:ssä kiinni oleva, muutoin hyväksyttiin MY-14:ssä olevat käsiohjausmekanismin osat.

MY-14_Ohjaamo_2017-06-20_-_720x480.jpg

MY-14:n ohjaamo 20.6.2017. Vasemmassa yläkulmassa käynnistyskampi ja hälytyssummerin painonappi, alempana potkurinsäädin ja kaasuvivusto sekä alhaalla kannuksen kytkin, trimmikotelo, karttakotelo ja sen yläpuolella kiinnikkeet, joiden merkitys selviää seuraavassa blogikirjoituksessa. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseo.

Mekanismin osat lasikuulapuhallettiin ja maalettiin erillään. Sauvan varsi jätettiin maalaamatta ja se sai käsittelykseen vain Isotrol Klarlackin. Sauvaan maalattiin uudet punaiset ohjetekstit. Sähköjohtojen uusiminen edellyttäisi sauvan niittausten purkamista, joten sähköjohdot uusittiin vain näkyviltä osin.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

9.7.2017 21:29  Jouni Penttilä

Olisko nuo kiinnikkeet tarkoitettu tulen sammutin pullolle?

9.7.2017 21:31  Reino Myllymäki

Ei. Tulensammutin on ohjaamon takaosassa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään