Blogi

Takimmaisen tulilevyn keskiosa

Share |

Torstai 27.7.2017 - Reino Myllymäki


VL Myrskyssä on kaksi alumiinirakenteista tuliseinämää, "tulilevyä". Etummainen on pystysuora ja sijaitsee heti moottoripukin takapuolella. Takimmainen kallistuu taaksepäin ja sijaitseen heti ohjaamon etupuolella. Moottori apulaitteistoineen jää etummaisen etupuolelle ja tulilevyjen väliin jää tila, johon sijoittuvat polttoainesäiliö, öljysäiliö, neljän konekiväärin patruuna- ja hylsylaatikot sekä osin itse aseetkin.

MY-14_Takimmaisen_tulilevyn_alkutila_combo_720x480.jpg

Sodan jälkeen alumiinilevy oli arvokasta, joten takimmaisen tulilevyn keskiosa kaikista kolmesta rungosta (MY-5, MY-9 ja MY-14) on vuosien mittaan otettu "parempaan käyttöön" ja vain putkien ja johtojen läpivientien rei'ittämät reunaosat ovat jääneet jäljelle. Näissä läpivienneissä oli Lustosta eli parkesiinista tehdyt hankaussuojat jäljellä mutta entisöintikelvottomina.

MY-14_Takimmaisen_tulilevyn_keskiosa_kesken_A_720x405.jpg

Takimmaisen tulilevyn entisöinti alkoi piirustuksista. Tulilevyn muoto siirrettiin piirustuksilta pahville, jonka päälle sijoitettiin jäljellä olevat tulilevyn jäänteet. Näin varmistuttiin tulilevyn oikeasta muodosta mutta samalla havaittiin, että mm. läpivientien sijainneissa oli eroavuuksia piirustukseen nähden. Piirustuksen mukaisia läpivientejä oli peitetty niitatuilla alumiinikiekoilla ja uusia läpivientejä oli tehty kohtiin, joissa niitä ei piirustuksen mukaan pitänyt olla. Nämä mallinnettiin uuteen osaan alkuperäiskappaleita mallina käyttäen.

MY-14_Takimmaisen_tulilevyn_keskiosa_kesken_B_720x405.jpg

Tulilevy tehtiin sitten pahvimallin avulla 0,4 mm duraalialumiinilevystä. Läpiviennit tehtiin uuteen levyyn ja niihin tehtiin alkuperäisestä materiaalista hankaussuojat piirustusten ja säilyneiden mallikappaleiden mukaisesti. Joissakin oli kumisuojat, jotka uusittiin osin alkuperäisosilla. Alkuperäiset alumiiniset läpivientien peitekiekot hyödynnettiin yhtä irrotuksessa rikkoontunutta lukuun ottamatta.

Entisöintityö on takimmaisen tulilevyn keskiosan osalta vielä kesken.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentit

27.7.2017 20.11  Jouni Penttilä

Mitä nuo mustalla maalatut kirjain ja numerokoodi jossain rungon osissa tarkoittavat? Entä kangas suikaleen kaltainen juttu joka kiertää joitain runkoputkia? Kts. yllä oleva kuva.

27.7.2017 21.36  Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Ne ovat piirustusnumeroita, joita on joihinkin osiin maalattu. Lähes kaikkiin alkuperäisiin osiin on piirustusnumero merkattu pienellä stanssilla, mutta muutamissa osissa, lähinnä noissa muodostusputkissa, piirustusnumero on ollut myös maalattuna. Liekö tulleet nämä osat aikanaan joltain alihankkijalta, tästä ei ole tarkempaa tietoa.

Kangassuikaleet ovat hankaussuojia, joita tulee pääasiassa etuosan rungonmuodostusputkien ympärille niille kohdin, jossa muodostusputkia vasten tulee alumiiniset verhoilulevyt. Kangasnauhaa käytetään myös metalliputkia vasten tulevien puulistojen kiinnitykseen.

Mainitaan vielä että piirustuksissa hankaussuojien kohdalla puhutaan nahkanauhasta, mutta ilmeisesti siitäkin on ollut pula sota-aikaan.

27.7.2017 21.46  Jouni Penttilä

Kiitos nopeasta vastauksesta. Nahat taisivat mennä kenttäarmeijan varusteisiin.

4.8.2017 23.01  Jouni Penttilä

Huomasin äsken, että näköjään rannekelloakin tehdään Suomessa VL Myrskyn kunniaksi:

https://www.sufhelsinki.com/products/myrsky

Hyvää kuivaa loppukesää kaikille ;)


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini