Blogi

MY-14:n alamuodostuksen rakentamista

Share |

Sunnuntai 18.11.2018 - Reino Myllymäki


VL Myrskyn rungon pyöreä muoto saadaan aikaan poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen kromiteräsputkirungon päälle asennetuilla muotokaarilla. Muotokaarien päälle asennetaan pituuslistat ja niiden päälle pintavaneri siten, että ylämuodostuksen vaneri ulottuu sivumuodostuksien päälle, sivumuodostuksien vanerit puolestaan alamuodostuksen päälle.

MY-14_alamuodostus_ja_luukku_takaosa_720x405.jpg

Ylä- ja alamuodostukset ovat itsenäisiä kokoonpanoja, jotka rakennetaan jigissä ja asennetaan enemmän tai vähemmän kokonaisina paikoilleen. Alamuodostuksen osalta takimmaiset kaaret asennettiin kuitenkin paikoilleen jo kannuspyörän asentamisen yhteydessä ja moottorin takapuolelle päätyvän alamuodostuksen etuosassa on luukku, joka vaati sovittamista.

MY-14_alamuodostus_ja_luukku_etuosa_720x405_combo.jpg

Niinpä jigissä koottiin lopulta vain alamuodostuksen keskiosa. Alamuodotuksen muotokaaret oli tehty Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa, mutta etummainen teräskaari tehtiin 14 mm teräsputkesta alkuperäisiä kiinnityspantoja käyttäen Ilmavoimamuseon entisöintiryhmässä. Myös tukitangot oli tehtävä piirustusten mukaan.

MY-14_alamuodostus_ja_luukku_tyvilevyjen_tukiputki_720x405.jpg

Alamuodostuksen reunassa kulkeva alumiiniputki, johon siiven tyvipellit kiinnittyvät, oli siitä hankala, että sen piirustusta ei ole enää olemassa. Siihen liittyvistä teräspantakiinnikkeistä on kuitenkin voitu päätellä sen olleen 15 mm putkea 1 mm seinämävahvuudella. Valokuvat taas auttoivat päättelemään laippamutterien lukumäärän ja sijoituksen, laippamutterien koko (M4) taas pääteltiin pyrstörakenteista. Teräs- ja alumiiniosat maalattiin harmaaksi.

MY-14_alamuodostus_ja_luukku_keskiosa_720x405.jpg

Jigissä rimoitetun alamuodostuksen asennuksen jälkeen rakennettiin sovittamalla ohjaamon alle sijoittuvan pohjaluukun ympäristö. Pohjaluukku itsessään rakennettiin uustuotantona piirustusten mukaan, luukkuun niitattiin kolme L-listaa vahvikkeeksi ja reunoihin reiät kiinnitysruuveille. Alumiiniluukku pintakäsiteltiin Patricomp Oy:ssä.

MY-14_alamuodostus_ja_luukku_kokonaisuus_720x405.jpg

Luukun etupuolen kaaret sovitettiin paikoilleen luukun avulla ja etummaiseen teräskaareen kiinnittyvä taivutettu puukaari valmistettiin Tikkakoskella. Samoin tehtiin alumiiniputkia vasten tuleva rima. Luukun reikien perusteella mitoitettiin luukun paikat kiinnityksen laippamuttereille, jotka kiinnitettiin paikoilleen puuruuvein. Pohjaluukun kiinnitysrimojen asentamisen jälkeen voitiin asentaa myös etuosan rimat paikoilleen. Muotoilussa tarvittiin käsihöylää ja hiomatalttaa, jotta kokonaisuudelle saatiin oikea, tiiviisti vaneria vasten asettuva muoto. Lopuksi runkoluukku kiinnitettiin paikoilleen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, lentokone, hävittäjä, VL Myrsky, MY-14


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään