Blogi
MY-14 asevarusteiden entisöinnistäSunnuntai 15.3.2020 - Reino Myllymäki VL Myrskyn aseistus koostuu neljästä runkoon asennetusta VKT 12,70 LKk/42 -konekivääristä, jotka on tahdistettu kahdella tahdistimella. Kesällä 2019 Suomen Ilmavoimamuseon näyttelyssä vierailleeseen MY-14:n runkoon oli nostettu paikoilleen neljä tällaista asetta, jotka oli deaktivoitu hitsaamalla lukot kiinni laatikkoihin. Tällaisia aseita koneeseen ei tule, vaan sellaiset, joissa lukot liikkuvat. Ylimmän kerroksen aseista toinen oikealta on VKT, muut ovat Fiat-hävittäjien Breda-Safat-aseita. Varsinaisten aseiden lisäksi tarvitaan patruunalippaat, patruunoiden syöttökourut, hylsyjen ja vyönivelten poistokourut ja -kotelot. Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto. Viimeksimainitut kotelot hylsyille ja vyönivelille ovat ulompien ja sisempien konekiväärien osalta erilaiset ja itse asiassa varsin myöhäinen konstruktio. Koesarjan koneiden koelennoilla havaittiin, että koneesta pois lentävät hylsyt vaurioittivat korkeusvakaajan etureunaa, jolloin tarvittiin hylsyjä ja vyöniveliä varten keräyskotelot. Keskimmäisten konekiväärien hylsykotelot ovat varsin elegantit, mutta reunakonekiväärien vastaavat vaikuttavat improvisoiduilta. Ne on koottu kahdesta osasta ilmeisesti asentamisen helpottamiseksi eivätkä ne ole koteloita sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä niiden sivupellin muodostaa koneen kyljen verhouslevy. Kuva: Reino Myllymäki. Sekä keski- että reunakonekiväärien hylsykotelot löytyvät, ne on entisöity ja paikallaan MY-14:ssä. Vasemmanpuoleiset aseet ottavat patruunansa oikealta ja päinvastoin. Käytetyt hylsyt purkautuvat alaspäin ja vyönivelet tulevat vasemmanpuoleisista aseista ulos oikeasta kyljestä (ja päinvastoin). Alkupäästään erilliset hylsy- ja vyönivelkourut yhtyvät matkalla. Näitä kouruja on ollut kiinni projektin hallussa olevissa rungoissa ja niistä saadaan entisöityä koneeseen tarvittavat kappaleet. Kouruille on helmikuussa tehty ruosteenpoisto fosforihapolla. Nuo kourut lienevät sitten viimeiset isommat alkuperäisosat, jotka koneeseen asennetaan. Patruunakotelot nimittäin puuttuvat ja joudutaan tekemään uustuotantona. Keskikonekiväärien patruunakotelot ovat alaosastaan erikoisen muotoiset, ulompien aseiden vastaavat vähän helpommat. Keskimmäisiin mahtui 225 patruunaa ja ulompiin 270. Näiden lisäksi on toki monenlaisia detaljitöitä pienempien alkuperäisosien kanssa tiedossa. Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo ellei toisin erikseen ole kerrottu. |
Avainsanat: aviation history, restoring, old aircraft, VL Myrsky II, MY-14 |