Blogi

MY-14 asevarusteiden entisöinnistä

Sunnuntai 15.3.2020 - Reino Myllymäki

VL Myrskyn aseistus koostuu neljästä runkoon asennetusta VKT 12,70 LKk/42 -konekivääristä, jotka on tahdistettu kahdella tahdistimella. Kesällä 2019 Suomen Ilmavoimamuseon näyttelyssä vierailleeseen MY-14:n runkoon oli nostettu paikoilleen neljä tällaista asetta, jotka oli deaktivoitu hitsaamalla lukot kiinni laatikkoihin. Tällaisia aseita koneeseen ei tule, vaan sellaiset, joissa lukot liikkuvat.

Puolen_tuuman_raskaita_konekivaareja_720x405.jpg

Ylimmän kerroksen aseista toinen oikealta on VKT, muut ovat Fiat-hävittäjien Breda-Safat-aseita.

Varsinaisten aseiden lisäksi tarvitaan patruunalippaat, patruunoiden syöttökourut, hylsyjen ja vyönivelten poistokourut ja -kotelot.

MY_aseet_crop_960x540_SIM_VK_391_37544.jpg

Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto.

Viimeksimainitut kotelot hylsyille ja vyönivelille ovat ulompien ja sisempien konekiväärien osalta erilaiset ja itse asiassa varsin myöhäinen konstruktio. Koesarjan koneiden koelennoilla havaittiin, että koneesta pois lentävät hylsyt vaurioittivat korkeusvakaajan etureunaa, jolloin tarvittiin hylsyjä ja vyöniveliä varten keräyskotelot.

MY-14_aseiden_hylsykoteloita_960x540.jpg

Keskimmäisten konekiväärien hylsykotelot ovat varsin elegantit, mutta reunakonekiväärien vastaavat vaikuttavat improvisoiduilta. Ne on koottu kahdesta osasta ilmeisesti asentamisen helpottamiseksi eivätkä ne ole koteloita sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä niiden sivupellin muodostaa koneen kyljen verhouslevy.

MY-14_aseiden_ulompia_hylsykoteloita_960x540.jpg

Kuva: Reino Myllymäki.

Sekä keski- että reunakonekiväärien hylsykotelot löytyvät, ne on entisöity ja paikallaan MY-14:ssä.

MY-14_aseiden_kouruja_purettuina_960x960.jpg

Vasemmanpuoleiset aseet ottavat patruunansa oikealta ja päinvastoin. Käytetyt hylsyt purkautuvat alaspäin ja vyönivelet tulevat vasemmanpuoleisista aseista ulos oikeasta kyljestä (ja päinvastoin). Alkupäästään erilliset hylsy- ja vyönivelkourut yhtyvät matkalla. Näitä kouruja on ollut kiinni projektin hallussa olevissa rungoissa ja niistä saadaan entisöityä koneeseen tarvittavat kappaleet. Kouruille on helmikuussa tehty ruosteenpoisto fosforihapolla.

MY-14_aseiden_kouruja_hapotettuina_960x720.jpg

Nuo kourut lienevät sitten viimeiset isommat alkuperäisosat, jotka koneeseen asennetaan. Patruunakotelot nimittäin puuttuvat ja joudutaan tekemään uustuotantona. Keskikonekiväärien patruunakotelot ovat alaosastaan erikoisen muotoiset, ulompien aseiden vastaavat vähän helpommat. Keskimmäisiin mahtui 225 patruunaa ja ulompiin 270. Näiden lisäksi on toki monenlaisia detaljitöitä pienempien alkuperäisosien kanssa tiedossa.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo ellei toisin erikseen ole kerrottu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: aviation history, restoring, old aircraft, VL Myrsky II, MY-14

Myrskyn siiven alapinnan verhoilu

Sunnuntai 11.11.2018 - Tiistaikerholainen

Tiistaikerhossa entisöinnin kohteena olevan VL Myrsky II:n (MY-14) siipipuoliskot ovat rangoltaan kokolailla valmiita siipisalkojen väliseltä alueelta. Siipipuoliskojen salkojen väliset yläpinnat on jo vaneriverhoiltu, mutta alapinnat vielä verhoilematta. Niitä ei verhoillakaan umpeen ennen kuin siiven sisään tulevat laitteet, putket ja johdot on saatu asennettua. Siiven kärkiosan alapinnan verhoilu on kuitenkin voitu jo osittain toteuttaa. Siipipuoliskojen kärkiosalla tarkoitan siiven pyöristyvää kärkialuetta.

Blogi_2018-23-1.jpg

Siiven kärkiosan yläpinta verhoiltiin koko kärjen kattavalla yhtenäisellä vanerilla, sillä yläpinnaltaan kärkiosa on kaareva selvästi vain yhteen suuntaan. Sen sijaan siiven kärkiosan alapinta kaareutuu huomattavasti ylöspäin kohti kärkeä sekä myös sivusuunnassa. Tämän seurauksena kärjen alapintaa ei voi verhoilla yhtenäisellä vanerilla, koska laaja-alaista vaneria ei voi taivuttaa kunnolla kahteen suuntaan.

Blogi_2018-23-2-3.jpg

Ratkaisu kärjen alapinnan verhoiluun onkin verhoilla kärki kapeilla vierekkäin toisiinsa liimattavilla vanerikaistaleilla. Kapeat vanerikaistaleet voidaan pakottaa kärjen kahteen suuntaan kaareutuvan muotoon.

Blogi_2018-23-5-6.jpg

1,5 millin vahvuisesta vanerista leikattiin kärkiosan pituisia 15 cm levyisiä kapeita kaistaleita. Koska kaistaleet liimataan toisiinsa limisaumaliitoksilla, niiden reunat viistettiin noin kahden sentin matkalta viistehiomakoneella.  Näin saadaan aikaan siisti limisaumaliitos. Ennen paikalleen liimaamista kaistaleiden sisäpinnat suojalakattiin punaiseksi sävytetyllä polyuretaanilakalla.

Blogi_2018-23-7.jpg

Vanerikaistaleet liimattiin paikoilleen yksi kerrallaan ja liimaaminen aloitettiin siiven kärkiosan keskeltä. Liimattaessa vanerikaistaleen päälle pantiin runsaasti painoja. Lisäksi puristimia hyväksi käyttäen kaistaleet puristettiin tiiviisti vasten siiven kärkialueen kaari- ja rimarakenteita.

Blogi_2018-23-9.jpg

Kokonaan siiven kärjen alapintaa ei kuitenkaan vielä voida verhoilla umpeen, sillä kärkiosaan vedetään vielä mm. purjehdusvalon sähköjohdot. Kummankin siipipuoliskon kärkiosan alapintaa on nyt verhoiltu keskeltä kolmen vierekkäisen vanerikaistaleen verran.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: aviation history, restoring, old aircraft, VL Myrsky II, MY-14