Blogi

Tunnistatko miehet Pyhäjärven jäällä?

Lauantai 4.4.2015 - Reino Myllymäki

Erään tamperelaisen perintöalbumista on löytynyt oheinen kuva ja hän haluaisi tietää, ketä kuvassa on. Kuvassa oikeanpuolimmainen henkilö ei ole lentäjä, vaan Valtion Lentokonetehtaan "kuppiauton" kuljettaja Kalle Villiam Salonen, jonka tehtäviin kuului mm. Pyhäjärven jäälle auratun kiitotien pitäminen kunnossa.

ksim_110_pyhjrven_jll_800x450.jpg

Klikkaa kuva suuremmaksi!

Kuva on otettu kevättalvella 1942. Kone taustalla on Myrskyn prototyyppi MY-1, jonka ensilento tapahtui 23.12.1941. Kone ei kuitenkaan ole ensilentokunnossa, koska NACA-renkaan keltainen raita on leveämpi kuin ensilennon aikoihin otetuissa kuvissa. MY-1 vietiin muutostöihin 26.1.1942 noin neljän viikon ajaksi. Todennäköisesti kuva on otettu maalis-huhtikuussa 1942. Koneessa on tuolloin myöhemmistä sarjakoneista poikkeava metallirakenteinen Hamilton Standard Hydromatic -potkuri. Vasenta runkokonekivääriä ei ole asennettu.

Kuvan miehistä kolme keskimmäistä näyttävät lentäjiltä. Huhtikuun loppuun mennessä MY-1:llä olivat lentäneet luutnantti Erkki Itävuori, lentomestari Aarre Siltavuori, luutnantti Esko Halme, luutnantti Pekka Kokko ja kapteeni Urho Nieminen. Todennäköisesti lentäjäkolmikko löytyy noiden viiden joukosta.

Kuvan vasemmanpuoleinen henkilö näyttää maahenkilöstöön kuuluvalta. Samanoloinen henkilö esiintyy eräissä muissakin valokuvissa. Eräässä kuvassa hän näyttää tankkaavan MY-1:tä.

Jos tunnistat henkilöt, kerro tietosi oheisella lomakkeella tai kommentoimalla tätä blogikirjoitusta!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, VL Myrsky, DC-3, Bell P-39, Airacobra