Blogi

MY-14:n siipi siirtyi maalattavaksi

Share |

Torstai 19.6.2025 - Reino Myllymäki


Syyskuussa 2024 Vantaalta Tikkakoskelle siirretty MY-14:n siipi on ollut syksystä 2024 kevääseen 2025 muutostöissä Ilmavoimamuseon entisöintiryhmässä. Siivessä on korvattu rautakauppalaatuisia pultteja sekä uusvalmistusosia alkuperäisillä, konservoitus siiven alkuperäisiä osia sekä muutettu joiltakin osin siipeä myös piirustusten mukaiseksi mm. poistamalla ja lisäämällä huoltoluukkuja.

MY-14_B_2025-06-12_960px.jpg

Kuva: Reino Myllymäki

Torstaina 12.6. vieraillessani nämä työt alkoivat olla valmiit ja siipeen kiinnitettiin Valtion Lentokonetehtaan piirustusten mukainen kakkosnelosista pulteilla koottu pukki. Pukki kiinnittyi samoihin kiinnikkeisiin kuin runko. Siipi asemoituu pukissa jyrkkään syöksyasentoon johtoreuna alaspäin. Tämä mahdollistaa 11-metrisen siiven ala- ja yläpinnan lähes esteettömän maalauksen.

IVM_Blogi_2025-06-19-01.jpg

IVM_Blogi_2025-06-19-02.jpg

Tiistaina 17.6. pukki siipineen otettiin ulos ja nostettiin lavetille kuljetettavaksi maalattavaksi Haklog ky:n tiloihin.

IVM_Blogi_2025-06-19-03.jpg

IVM_Blogi_2025-06-19-04.jpg

Haklog ky:n tiloissa siipi pääsi samoihin tiloihin, joissa MY-14:n runko maalattiin syksyllä 2024. Alapinnan sinisestä maalista oli pulaa, mutta Jorma Laakkonen toi parahiksi Vantaalta yhdeksän litran purkin maalia. Niinpä Ilmavoimamuseolla on kaikki koneen maalaamiseen tarvittavat maalit.

IVM_Blogi_2025-06-19-05.jpg

IVM_Blogi_2025-06-19-06.jpg

Siiven ala- ja yläpinnat maalattiin harmaalla pohjamaalilla saman tien.

IVM_Blogi_2025-06-19-07.jpg

IVM_Blogi_2025-06-19-08.jpg

IVM_Blogi_2025-06-19-09.jpg

Kuvat: Jorma Laakkonen.

Kunhan siipi saadaan maalattua ylä- ja alapinnan naamioväreillä ja varusteltua mm. laskutelineillä ja siivekkeillä, voidaan alkaa suunnitella siiven ja rungon yhdistämistä. Ja silloin alkaa MY-14:n valmistuminen olla lähellä.

Jo nyt kannattaa vierailla Ilmavoimamuseossa ihailemassa MY-14:n runkoa, joka odottaa seuraavia toimenpiteitä ilman osaa runkoluukuista.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo, ellei toisin ole erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, IVM


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini